Keperluan Guru Ganti di sekolah menjadi semakin
penting berikutan pelaksanaan beberapa dasar Kementerian Pendidikan seperti
Pelan Pembangunan Pendidikan, NKRA pendidikan, MBMMBI, KSSR dan Pelan Strategik
Interim.
Tujuan garis panduan ini adalah untuk membantu
Pegawai Pendidikan Daerah/ Pengetua selaku Ketua Jabatan menguruskan
pengambilan dan pelantikan Guru Ganti untuk mengisi kekosongan sementara yang
berlaku di sekolah di peringkat Pusat Tanggungjawab (PTJ) masing-masing dengan
sistematik.
1.
PROSEDUR
PENGAMBILAN & PELANTIKAN GURU GANTI
Guru Ganti boleh
dilantik bagi mengisi kekosongan sementara di sekolah apabila terdapat guru
yang bercuti atau menjalankan tugas rasmi di luar sekolah dalam jangkamasa
tidak kurang 14 hari termasuk cuti mingguan dan kelepasan am) dan tidak
melebihi 365 hari.
Pengambilan Guru Ganti
hanya dibenarkan untuk perkara seperti berikut:-
a) guru
yang diluluskan Cuti Bersalin 60 hari hingga 90 hari;
b) guru
yang Cuti Sakit melebihi 14 hari secara berterusan (termasuk cuti mingguan dan
kelepasan am).
c) guru
yang diluluskan Cuti Tanpa Gaji/ Berkursus melebihi 14 hari terus-menerus
(termasuk cuti mingguan dan kelepasan am) namun tidak melebihi 1 tahun;
d) guru
yang tidak hadir bertugas secara berterusan melebihi 14 hari (termasuk cuti
mingguan dan kelepasan am);
e) guru
yang sedang digantung kerja daripada bertugas di bawah peraturan
Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 Pindaan 2002.
f) guru
yang diluluskan Cuti Menunaikan Haji
Ketua Jabatan perlu
memastikan peruntukan mencukupi sebelum sebarang pengambilan/ pelantikan Guru
Ganti diteruskan. Sekiranya ada keperluan pelantikan bagi menggantikan guru
yang tidak pernah disenaraikan dalam unjuran keperluan yang dikemukakan kepada
JPN pada peringkat awal, maka Pegawai Pendidikan Daerah/ Pengetua perlu merujuk
dan mengemukakan unjuran keperluan tersebut menggunakan Lampiran G kepada
unit/sektor yang bertanggungjawab.
2.
PERMOHONAN
SEBAGAI CALON GURU GANTI
Calon yang berminat
untuk menjadi Guru Ganti perlu mengisi Borang Permohonan Guru Ganti (Borang
CGG) dan mengemukakannya kepada Pegawai Pendidikan Daerah/ Pengetua sekolah
bersama dengan dokumen sokongan seperti salinan kad pengenalan, sijil lahir,
sijil SPM dan sijil akademik tertinggi (sekiranya ada). Slip keputusan
peperiksaan atau transkrip peperiksaan tidak sah digunakan untuk proses
lantikan.
3. PERATURAN
DAN SYARAT-SYARAT PEMILIHAN & PELANTIKAN GURU GANTI
Sekiranya sekolah
memerlukan Guru Ganti, Pegawai Pendidikan Daerah/ Pengetua bagi PPD/ sekolah
berstatus PTJ perlu menemuduga calon Guru Ganti seterusnya melantik calon Guru
Ganti yang layak dan memenuhi syarat seperti berikut:
a)
Guru
Ganti hendaklah terdiri daripada Warganegara Malaysia;
b)
Umur
tidak melebihi 35 tahun bagi siswazah dan 30 tahun bagi bukan siswazah;
c)
Sihat
tubuh badan;
d)
Memiliki
kelayakan akademik yang diiktiraf;
e) Memiliki
kepujian Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pendidikan Malaysia (SPM) atau yang
setaraf dengannya dan mendapat kepujian dalam empat mata Pendidikan lain
termasuk mata Pendidikan yang diajar;
f) Bagi lantikan Guru Agama, calon-calon hendaklah memiliki
kepujian Bahasa Arab sekurang-kurangnya di Peringkat SPM, mata Pendidikan Agama
Islam Tinggi ataupun IV Senawi;
g) Calon-calon yang memiliki Sijil STPM hendaklah lulus
sekurang-kurangnya 3 mata Pendidikan atas Gred C dengan NGMP 2.00 dan lulus
Pengajian Am sekurang-kurangnya atas Gred C dengan NGMP 2.00 dalam satu
peperiksaan STPM. (Sila rujuk Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2005
yang dilampirkan).
4. SYARAT-SYARAT PERKHIDMATAN GURU GANTI
a) Guru Ganti tidak termasuk dalam kategori pegawai awam seperti
yang ditetapkan dalam Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan
Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan 2005).
b) Tempoh perkhidmatan Guru Ganti hendaklah tidak melebihi tiga
(3) bulan bagi satu-satu pelantikan. Walau bagaimanapun, sekiranya terdapat
keperluan perkhidmatan, tempoh berkenaan boleh dilanjutkan sehingga tiga (3)
bulan lagi namun tidak melebihi 365 hari.
c) Waktu kerja adalah mengikut jadual guru yang diganti di
sekolah bagi hari bekerja (persekolahan) sahaja.
d) Guru Ganti perlu melaksanakan aktiviti kokurikulum di waktu
petang sepertu tugas guru tetap yang digantikan oleh beliau.
e)
Guru Ganti tidak dibenarkan bertugas di luar sekolah seperti
guru tetap.
5.
SURAT PELANTIKAN DAN PERUNTUKAN GURU GANTI
Surat pelantikan diurus
di peringkat PTJ masing-masing dan peruntukan perlu dipohon kepada sektor/ unit
yang berkaitan seperti jadual di bawah:
BIL
|
SEKOLAH
|
Pihak Bertanggungjawab Menguruskan
Pelantikan & Peruntukan Guru Ganti
|
Unit/ Sektor Yang Menyelia Peruntukan di
JPN Sarawak
|
1
|
SMK
(SM Harian / Bestari) |
SMK
(SM Harian/Bestari) |
Unit Menengah, Sektor Pengurusan Sekolah
(SPS)
|
SMK Bukan PTJ
|
Pegawai Pendidikan Daerah
(PPD - Pejabat Pendidikan Daerah) |
||
2
|
SK Harian
[SK & SJK(C)] |
Pegawai Pendidikan Daerah
(PPD - Pejabat Pendidikan Daerah) |
Unit Rendah, Sektor Pengurusan Sekolah
(SPS)
|
3
|
SMKA/ SABK[Men]
|
Pengetua
(SMKA/ SABK[Men]) |
Sektor Pendidikan Islam (SPI)
|
6.
KELAYAKAN
AKADEMIK GURU GANTI
a)
Sekolah Menengah : SPM/
STPM/ Diploma/ Ijazah
b)
Sekolah Rendah :
SPM/ STPM/ Diploma
7.
KADAR
UPAH DAN KEMUDAHAN
a) Guru
Ganti tidak layak dibayar upah bagi cuti mingguan, cuti kelepasan am dan hari
yang Guru Ganti tidak hadir bertugas. Walau bagaimanapun, sekiranya keadaan
memerlukan untuk Guru Ganti hadir bertugas (kecuali bertugas di luar kawasan)
pada Sabtu dan Ahad, pembayaran upah boleh dibayar sekiranya mendapat arahan
bertulis oleh Ketua Jabatan dan mendapat kelulusan Pejabat Pendidikan Daerah.
b) Tidak
layak dibayar Elaun Lebih Masa.
c) Tidak
layak Pinjaman Kenderaan/ Perumahan
d) Tidak
layak Rawatan Perubatan di Luar Negeri
e) Kadar
upah Guru Ganti ditentukan secara harian berdasarkan kelayakan akademik yang
bersesuaian dengan jenis tugas yang dilaksanakan. Kadar upah adalah seperti
berikut berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil.3 Tahun 2011:
KELAYAKAN
AKEDEMIK
|
UPAH
(RM/SEHARI)
|
Ijazah Sarjana Muda
|
100.00
|
Sijil Tinggi Pendidikan Malaysia/
Diploma
|
72.00
|
Sijil Pendidikan Malaysia
|
54.00
|
8.
PEMBAYARAN
UPAH/ GAJI
a) PTJ
hendaklah membayar upah/ gaji Guru Ganti pada setiap penghujung bulan sehingga
perkhidmatan tamat.
b) Caruman
KWSP majikan (13%) dan pekerja (11%) hendaklah dijelaskan mengikut kadar dan
tempoh seperti yang telah ditetapkan oleh pihak KWSP bagi mengelakkan denda
dikenakan ke atas PTJ.
Contoh Pengiraan Upah:
Nama Guru : Guru A
Kelayakan Akademik : Ijazah
Tempoh Berkhidmat : 08 Ogos – 06 November 2016
*Peringatan: Bagi kadar caruman
KWSP Majikan (13%), sila rujuk JADUAL KETIGA (Subseksyen 43(1)) KADAR CARUMAN
BULANAN yang boleh dimuat turun melalui laman web KWSP.
9.
PENAMATAN
PERKHIDMATAN GURU GANTI
a)
Ketua
Jabatan boleh menamatkan perkhidmatan seseorang Guru Ganti apabila perkhidmatan
tidak lagi diperlukan walaupun tempoh perkhidmatan Guru Ganti berkenaan masih
belum tamat dengan memberi notis bertulis sekurang-kurangnya 3 hari bekerja.
b)
Ketua
Jabatan berhak untuk menamatkan perkhidmatan Guru Ganti sekiranya mereka
memberi maklumat palsu dan didapati melanggar syarat-syarat yang telah
ditetapkan atau melanggar undang-undang negara.
Cara
ReplyDeletePermohonan Guru Ganti